Tuesday, September 14, 2010

Männiriisikad

Rimis oli ainult selliseid peeneid purke müügil...
Ilusad seened.
Kõik vist juba teavad, et see sügis tähistab väga head seene-aastat. Käisin pühapäeval teist korda seenel, seda korda männimetsas ja sain oma lemmikuid - männiriisikaid. Väga palju ei saanud (pühapäeval kell viis metsa jõudes olime vist küll nädala viimased seenelised), aga 2 purgi jagu marineerimiseks ikkagi. Metsas oli palju pilvikuid, mis minu arust on äärmiselt kaunid seened, aga ma neid siiski ei korjanud.
Tillukesed seened on üle kõige.
Loodan, et mu marineeritud männiriisikad tulevad head, sest need on mu kõige lemmikumad seened - aah, milline lapsepõlve nostalgia, kui neid terve purk korraga süüa ei lubatud, aga nii väga oleks tahtnud ju.

Männiriisikad on lihtsalt nii ilusad seened - tugevad, kuivad ja hoiavad kuju, lisaks ei muuda nad korvis või hiljem kodus seistes värvi. Kuuseriisikad olid alguses ilusad oranžid, aga üsna kiiresti tõmbusid pruuniks.
Valmistamine. Erinevalt kuuseriisikatest, tuli männikaid esiteks 24 h leotada, vahepeal mitu korda vett vahetades ning seejärel 10 minutit veel kupatada. Kupatatud seened panin sõelale ja pesin neid külma veega. Siis valmistasin marinaadi (leidsin selle nami-namist): 1 l vett + 2-3 spl soola + 5 spl suhkrut + pipraterasid + paar loorberilehte. Keetsin seda veidi, siis lisasin porgandiviilud ja keetsin neid pehmemaks. Lõpuks lisasin ühe sibula viilud ja 2 spl äädikat. Mõne minuti pärast lisasin marinaadi sisse seened ja keetsin kõike u 5 minutit. Valmis ta saigi - seened purki (pesin neid enne hästi kuuma veega), jahtuma ja külmkappi.
Hoian pöialt, et marinaad sai hea. Kui seened purki olin pannud, mekkisin poti põhja jäänud vedeliku seest sibulat ja porgandit ja need olid küll njammid:) Äädikased asjad on täielikult mu südame vallutanud.


5 comments:

Kadri said...

ajab suu vett jooksma. ma pakuks välja, et sa pead meid külla kutsuma väiksele seenedegusteerimis õhtule.

Liisi said...

Hea mõte:) Aint männiriisikaid saab vähe maitsta, sest need ma tahan kõik ISE ära süüa:D Loodan, et nüüd ära ei sõnunud ja et need ikka maitsvad tulevad:P

Triin said...

Muideks, pilvikud on eriti head söögiseened. Ma sel sügisel alles avastasin selle ja nüüd ainult neid olengi metsast korjanud. Ainus jama on see, et neid tuleb pärast puhastada (kübaralt nahk maha tõmmata). Ma olen niisama võiga praadinud ja eriti head on nad soolatult, mul juba mitu purki kapis (ja mitu ka söödud:):

SOOLATUD PILVIKUD

Puhasta ja tükelda suuremad pilvikud. Koori nahk (niipalju kui
annab) kübaralt.
Pane seened potti. Lisa 1 dl vett poti põhja
Aseta kaas peale ja kuumuta kuni pilvikud kokku vajuvad. Lisa
1 spl soola. Kui rohkem (5l seeni), siis 2-3 spl
Keeda 10 min Korja pealt vaht
Pane seened purki. Sulge kaanega ja jahuta
Seejärel säilita külmkapis

Triin

Liisi said...

Aitäh jagamast:)

Liis said...

oi nende imel oleks nõus palju imelikke asju tegema juba:D